Har ditt företag en mångfalds- och inkluderingspolicy?
Foto: Aaron Kroon
PUBLICERAD 7/8/2024
Lästid ca 3 min

Har ditt företag en mångfalds- och inkluderingspolicy?

En fjärdedel av yrkesarbetande svenskar uppger att deras arbetsgivare saknar en mångfalds- och inkluderingspolicy där frågor kring HBTQ+ är inkluderade. Det visar en ny rapport som 7-Eleven tagit fram tillsammans med insamlingsstiftelsen Regnbågsfonden.

Stockholm Pride har precis avslutats och en ny Sifo-undersökning visar att allmänhetens stöd för festivalen är stort. Många svenskar anser också att det är viktigt att deras arbetsgivare har mångfalds- och inkluderingspolicies som inkluderar HBTQ+-frågor.

  • En fjärdedel, 27%, av de tillfrågade uppger att deras arbetsgivare inte har en sådan policy.
  • 22 procent vet inte.
  • 51 % uppger att detta finns på plats.

Det är positivt att se att det är så många som tycker att det är viktigt med mångfald och inkludering. Vi arbetsgivare behöver fundera på hur vi kan informera och utbilda våra anställda på bästa sätt.
Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige, franchiseägare till 7-Eleven Sverige.

Majoriteten av svenskarna tycker Pride är viktigt

Rapporten “Alltid Öppna” visar även att:

  • 63 procent tycker att Pridefestivalerna är mycket eller ganska viktiga för att skapa glädje och gemenskap.
  • Fler kvinnor än män anser detta - tre av fyra kvinnor jämfört med endast hälften av männen.
  • En tredjedel av befolkningen tycker inte att Pride är viktigt.

Även om det är glädjande att många är positiva till Pride är det oroande att en tredjedel inte är det. Många kanske endast förknippar Pride med paraderna, men Pride är mycket mer än så. Det hålls seminarier, aktiviteter och föreläsningar för att upplysa om olika HBTQ+-frågor. Pride är viktigt för att synliggöra allas lika värde och fyller en funktion bortom fester och parader.
Aaron Kroon, styrelseledamot på Regnbågsfonden

För oss är det viktigt att förstå och lära oss om attityder och upplevelser kring inkludering, så att vi kan bemöta alla människor på rätt sätt. Samtidigt vill vi vara en röst som bidrar till ett öppnare samhälle i dessa viktiga frågor. Därför har vi tagit fram rapporten i samarbete med Regnbågsfonden.
Linnea Borgström

Tre snabba från rapporten

  1. 63 % tycker att Pride har en viktig roll för att skapa glädje och gemenskap i Sverige.
  2. 51 % av yrkesarbetande personer tycker det är viktigt att arbetsgivaren har en mångfalds- och inkluderingspolicy där frågor kring HBTQ+ är inkluderade.
  3. 27% av de tillfrågade uppger dock att deras arbetsgivare inte har en sådan policy.

Om undersökningen

Rapporten är baserad på en riksrepresentativ Sifo-undersökning där 1010 personer i åldrarna 18-79 år intervjuades mellan den 20-23 maj 2024.

Om 7-Eleven

7-Eleven har funnits i Sverige sedan 1984 och idag finns det 80 butiker i landet, främst i storstadsregionerna, där varje butik drivs av sin egen franchisetagare. Med fokus på att lösa kundernas vardagliga behov - vare sig det är för stans bästa kopp, en god lunch eller för att mjölken tog slut, är 7-Eleven en del av stadens puls. 7-Eleven Sverige ägs av Reitan Convenience Sweden AB och driftsformen för konceptet är franchise. 7-Eleven.se

Om Regnbågsfonden

Regnbågsfondens ändamål är att arbeta med finansiering till stöd för kompetenta organisationer och projekt i länder där regnbågspersoner diskrimineras, förföljs och dödas. Regnbågsfonden arbetar också med påverkansprojekt i Sverige i samarbete med andra organisationer.